Har du blitt forsøkt svindlet før? Fått SMS med beskjed om at pakken ikke kunne leveres, «fordi»? Eller at du har vært en så god kunde at du skal få en belønning – «bare klikk her»?
Svindlerne har blitt stadig flinkere til å etterligne reelle firmaer, personer og sender tilsynelatende reelle eposter.
Vi fikk for et par uker siden en epost som tilsynelatende var fra en av våre kunder, med beskjed om å betale EUR 14.471,29 til en angitt konto/adresse, men først sendte svindleren en epost med spørsmål om hva som var status på konto, om det kunne overføres EUR 35.000 i løpet av dagen. Alt så uskyldig nok ut. Vi svarte på den. Først etter svaret la jeg merke til e-post-adressen, som virkelig ikke var kunden sin. Da spørsmålet om å betale EUR kom, gikk alarmen, og jeg sendte sms til kunden. Neida, han hadde ikke sendt noen epost.
(Vi har tillatelse til å bruke hans tilfelle som eksempel for hendelsen.)
Vi fikk en øyeåpner uten at noen skade var skjedd i dette tilfellet.
Nå jobber BankID med å skifte leverandør. Dette vil vare til 26.oktober – altså 4 dager til i skrivende stund. Dette kan svindlere forsøke å dra nytte av.
Vær oppmerksom!
Husk – banker, bankID eller andre seriøse aktører vil aldri be om informasjon som innloggingsdetaljer pr telefon, e-post eller sms. Dersom du skulle få en henvendelse, ta kontakt med den du tilsynelatende skal ha fått henvendelsen fra – og spør om det er reellt/ekte. Ta kontakt slik du pleier å ta kontakt, eller sjekk hjemmesiden for hvordan du tar kontakt. Fikk du epost – ring til banken. Får du telefon – be om at de ringer opp igjen, og så ringer du den virkelige aktøren i mellomtiden.
Til informasjon: Som regnskapsbyrå har vi forsikring mot blant annet CEO-svindel – slik svindel vi ble forsøkt utsatt for.